Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor gäller mellan Slip&Kök (Primedge Sweden, orgnr: 516412-1906) och Kunden

Användande av Slipkuvert från SLIP&KÖK

1. ALLMÄNT OM TJÄNSTEN

1.1

SLIP&KÖK erbjuder kunder en möjlighet att skicka in köksverktyg som behöver slipas, ex knivar, saxar, kvarndelar och andra köksverktyg. Kunden beställer en försändelse bestående av 1 st slipkuvert med 1 eller 2 st knivskydd som inkluderar upp till 3 st knivar.

1.2

Försändelsen beställs genom vår hemsida www.slipokok.se, vi skickar ut detta med post inom 24 timmar, gäller vardagar, direkt hem till kundens brevlåda. Kunden skickar in sina verktyg i knivskydden dock max 6 st objekt per slipkuvert. Slipning sker på samma sätt som av oss görs till Svensk Livsmedelsindustri, alltså med högsta kvalitet. Vid normalt slitage behöver köksverktyg slipas 1 till 2 gånger per år.

1.3

SLIP&KÖK samarbetar med Klarna angående all betalning, kunden väljer betalsätt på hemsidan, www.slipokok.se

2. SLIPKUVERT

2.1

SLIP&KÖK förser, efter beställning, kunden med slipkuvert med tillhörande knivskydd (2 st) med plats för 3 st knivar i varje. Instruktioner för säker packning ingår i slipkuvertet. På kuvert är redan svarsposten klistrad. Genom denna lösning kan kunden på ett enkelt sätt skicka in sina verktyg till slipning. Längre knivblad än 25 cm kräver specialförsändelse, kunden anmodas då att kontakta SLIP&KÖK via mail, slipokok@primedge.com.

2.2

Om slipkuvertet inte kommer fram eller går förlorat i transporten, kontakta då Slip & Kök via epost, slipokok@primedge.com. SLIP&KÖK skickar omgående ut ett nytt komplett slipkuvert till kund. Detsamma gäller om något av innehållet eller kuvertet är skadat, använd då inte detta utan kontakta SLIP&KÖK för ersättning i form av ny försändelse. Skicka aldrig knivar eller andra verktyg för slipning i skadat material, det kundens ansvar att försäkra sig om att materialet inte är skadat innan kuvertet skickas. Kontakta alltid SLIP&KÖK om det finns minsta tvekan.

2.3

SLIP&KÖK ansvarar inte för skada som uppkommer vid användande av skadat utskickat material. Allt ansvar åligger härvidlag kunden.

2.4

Om kund inte fått något slipkuvert från SLIP&KÖK efter 5 dagar, ska kund anmäla detta till SLIP&KÖK på email slipokok@primedge.com omgående, dock senast 14 dagar efter beställning, SLIP&KÖK skickar då ut ett nytt slipkuvert.

3. SLIP&KÖK´s ÅTAGANDEN

3.1

SLIP&KÖK förser kund med en försändelse bestående av ett slipkuvert samt 1 eller 2 st knivfickor med plats för 3 st knivar i vardera. Endast detta transportmaterial får användas då kund skickar in sina köksverktyg för slipning.

3.2

SLIP&KÖK ska, efter utförd slipning, skicka detta i retur inom 2-3 arbetsdagar. SLIP&KÖK förbehåller sig dock rätten att det i undantagsfall kan ta längre tid. Dock är målsättningen för SLIP&KÖK att det aldrig ska ta mer än tio arbetsdagar från det att vi fått slipkuvertet till färdig leverans.

3.3

SLIP&KÖK ansvarar inte för förseningar som ligger utanför SLIP&KÖK´s kontroll. Sådana förseningar kan exempelvis föranledas av, men begränsas inte till, Postens hantering av försändelsen.

4. KUNDENS ÅTAGANDEN

4.1

Kunden ansvarar för att sända in slipkuvertet enligt de instruktioner som tillhandahålls i samband med utskick av SLIP&KÖK, relevant information finns även på vår hemsida www.slipokok.se.

4.2

Kunden åtar sig att de verktyg som skickas in till SLIP&KÖK är diskade och helt rena. Om detta ej är fallet äger SLIP&KÖK rätt att fakturera kunden en avgift om 50 kr för rengöring av verktygen.

4.3

Kunden har skyldighet att ge SLIP&KÖK korrekt information om sin adress. Om kunden angett felaktiga adressuppgifter vid beställning, begärt eftersändning eller har flyttat och försändelsen skickas tillbaka till SLIP&KÖK förbehåller sig SLIP&KÖK att fakturera en avgift om 100 kronor för att åter skicka ut försändelsen till kundens rätta adress.

4.4

Kunden har skyldighet att säkerställa att verktyg som skickas till SLIP&KÖK (i anvisade slipkuvert och knivskydd) alltid är paketerade enligt anvisning så att en säker transport kan garanteras.

4.5

Vid osäkerhet om hur paketering skall ske kontaktar kunden SLIP&KÖK via epost slipokok@primedge.com, varvid SLIP&KÖK kan ge skriftligt besked därom.

4.6

Slipkuvert skickas alltid ut samma eller nästkommande dag. Vid hög belastning kan utskick ta upp till 3 dagar. Om slipkuvertet inte kommer inom 5 dagar, kontaktar kunden SLIP&KÖK på mail, slipokok@primedge.com.

5. SLIPNING

5.1

SLIP&KÖK´s slipcenter ger kundens vassa verktyg en professionell slipning, vår sliptjänst sträcker sig över hela Sverige eftersom vår ägare (Primedge Sweden) är Skandinaviens största sliperi för Svensk Livsmedelsindustri. Primedge Sweden AB ingår i Cozzini/Primedge-koncernen som är världsledande inom slipmaskiner för handknivar.

Samma högkvalitativa tjänst erbjuder Slip&Kök den privata sektorn i Sverige.
Knivar kan slipas på många olika sätt, beroende på hur kniven ser ut vid ankomst gör våra slipspecialister bedömningen av hur kniven skall slipas. På slipband, slipsten, uttunning eller bara eggslipning, därefter poleras kniven i en specialutvecklad polermaskin för att ge den perfekta skärpan på kniveggen. Önskar kunden en annan speciell slipning av sin kniv måste detta anges i beställningen.

5.2

Kundens beställning av slipning gäller verktygets egg. Vi strävar alltid efter att ta bort så lite som möjligt av verktyget, men i vissa fall krävs detta för att få verktyget funktionsdugligt igen. Detta är inte något som SLIP&KÖK kan informera kund om då detta upptäcks först när slipprocessen är igång, tyvärr är detta förekommande då många verktyg inte har underhållits på rätt vis.

Klackar på kockknivar slipas ner på de knivar det är möjligt, för att för att klacken ej skall vara i vägen då man använder kniven mot skärbrädan. Vill man inte detta måste detta meddelas via epost till slipokok@primedge.com.

5.3

Verktyg med synliga sprickor kan returneras oslipade, eller delvis slipade i den mån det går att slipa utan att riskera skador för sliparen. Slipning av föremål med dolda sprickor, som kan utgöra en risk för sliparen genom att bladet lossnar, avbryts omedelbart och föremålet returneras i det skick det är i då skadan upptäcktes.

SLIP&KÖK tar ej betalt för detta och någon ersättning för att föremålet inte går att slipa riskfritt lämnas ej. En del föremål kommer in med synbara sprickor. Sliparen kan då göra en bedömning om man ska avverka så pass mycket gods att man slipar bort hela sprickan eller istället gör en ny skärsegg där man bara låter sprickan vara kvar och slipar över den, avböja att slipa föremålet med risk för olycka.

5.4

SLIP&KÖK diskar inte knivarna, dock tas slipvax och eventuella stålpartiklar bort efter att slipning skett. Kunden bör diska sina nyslipade verktyg innan dessa tas i bruk. Ljummet vatten och lite diskmedel, sedan är verktygen redo att användas.

5.5

Verktyg som skickas in för slipning kan vara i olika skick, då SLIP&KÖK inte har någon möjlighet till denna förhandsinformation utgår ingen ersättning för repor eller annat kan ha uppstått under transport eller hos SLIP&KÖK. När ett verktyg efter slipning poleras så är det oundvikligt att man kommer upp en bit på kniven, då kan repor eller skador som inte synts till tidigare komma fram. Vi rekommenderar något typ av metallpolermedel för att minimera dessa repor och ev skador.

5.6

Har kunden önskemål om huruvida deras verktyg skall slipas, skall detta meddelas via mail, slipokok@primedge.com, innan inskick, SLIP&KÖK kommer då bekräfta att detta. Utan denna bekräftelse kommer verktyget att slipas efter en bedömning av våra slipare gällande vad som är bäst för verktyget i fråga. Viktigt är att kunden på knivskyddet för det aktuella verktyg märker ut att det gäller detta verktyg och hänvisa till skickat mail. Kunden bör också ange telefonnummer så att vi snabbt kan få kontakt vid eventuella frågor.

6. FÖRBEHÅLL AV TILLHANDAHÅLLANDE

6.1

SLIP&KÖK förbehåller sig rätten att, efter eget omdöme, inte utföra tjänsten avseende verktyg som kan användas i brottslig aktivitet eller på annat sätt väcka anstöt. Sådana verktyg omfattar, men begränsas inte till, stiletter, svärd, bajonetter, kaststjärnor etc. (”Olagliga föremål”). Verktyg som är ämnade för jakt, fiske eller andra fritidsaktiviteter omfattas inte av begreppet Olagliga föremål men bör vid ovisshet kontrolleras av SLIP&KÖK. Kunden skall då skicka in en bild på verktyget till slipokok@primedge.com som därefter bedömer om verktyget slipas eller ej.

Först därefter kan kunden göra en beställning och undvika extra kostnader.

SLIP&KÖK slipar ej heller keramikknivar då dessa inte är ämnade för att slipas.

6.2

SLIP&KÖK förbehåller sig rätten att ensidigt avgöra vilka verktyg som omfattas av begreppet Olagliga föremål. Om verktyg skickas till SLIP&KÖK som omfattas av begreppet Olagliga föremål, kommer dessa att skickas i retur till kund utan åtgärd.

6.3

Andra verktyg som skickas in, som inte finns i prislistan, förbehåller sig SLIP&KÖK rätten att inte utföra slipningen. Kund som vill skicka in verktyg som ej är prissatta ombedes kontakta SLIP&KÖK via epost slipokok@primedge.com med en förfrågan om aktuellt verktyg. Kunden ombedes i dessa fall även bifoga bild på verktyget. Därefter ger SLIP&KÖK kunden besked skriftligen om detta är möjligt och med en prisbild gällande slipningen av verktyget.

6.4

Om ett verktyg skickas till SLIP&KÖK som omfattas av begreppet Olagliga föremål eller Ej slipbara, returneras dessa utan åtgärd. SLIP&KÖK äger då rätt att fakturera kunden för de kostnader som uppstår.

7. RETUR AV FELLEVERANS

7.1

Om kunden vid retur av sina slipade verktyg från SLIP&KÖK av någon anledning återfår fel verktyg ska kunden omedelbart kontakta SLIP&KÖK via e-post på slipokok@primedge.com eller per telefon 0413-403 400. SLIP&KÖK meddelar därefter kunden hur returen skall utföras.

7.2

Om kunden inte returnerar felaktigt levererade verktyg inom 5 dagar efter att kontakt etablerats, äger SLIP&KÖK rätt att debitera kunden för den felaktiga sändningens nya anskaffningsvärde, för att på så sätt ersätta den kund vars verktyg kunden mottagit.

7.3

Kund som mottagit fel verktyg och handlar enligt ovan punkter åtar sig SLIP&KÖK att stå för samtliga kostnader för att återsända verktygen samt för kostnaden av kundens egna verktyg. Kunden betalar inget för sina egna verktyg vid felleverans.

8. PRISER

8.1

Alla priser gäller enligt prislista på hemsidan www.slipokok.se

8.2

SLIP&KÖK har ett antal rabattkoder som används av olika aktörer och sajter. Detta står helt utanför SLIP&KÖK´s kontroll varför ev. missförstånd, vilseledande marknadsföring och liknade skall riktas mot sådan aktör och ej SLIP&KÖK. Detsamma gäller för rabattkoder som är felaktiga eller slutat gälla. Vad som skrivs och vilken information andra aktörer tillhandahåller ska SLIP&KÖK ej hållas ansvarig för.

9. KAMPANJER

9.1

Eventuella kampanjkoder kan enbart utnyttjas en gång per hushåll och adress under kampanjens giltighetstid.

10. PRESENTKORT

10.1

Vid beställning av presentkort erhålls en personlig engångskod. Koden är en värdehandling och skall därför förvaras säkert fram till användning.

10.2

Presentkortet är giltigt under ett år (12 månader) från beställningsdatum.

10.3

Förlorat presentkort ersätts ej och ett presentkort kan inte under några omständigheter bytas mot pengar, detta gäller även om hela presentkortet inte utnyttjas, då förfaller resterande del.

11. ÅNGERRÄTT

I enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har kunden alltid laglig rätt att ångra beställning inom fjorton (14) dagar från att beställning ägt rum. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter datumet från beställning.

Återbetalning sker så snart SLIP&KÖK återfått utsänt oskadat slipkuvert med innehållande knivskydd.

12. TRANSPORT VIA POSTNORD

12.1

Kunden väljer själv bland de angivna fraktförslagen när köp är gjort.

12.2

Skador såsom repor på handtag eller blad ersätts ej, vare sig med nya knivar eller reducerat pris för slipningen. SLIP&KÖK har ingen möjlighet att kontrollera föremålens skick innan de skickas in eller möjlighet till dokumentation av små eller större repor, som ett begagnat skärande verktyg alltid har. SLIP&KÖK saknar även möjlighet att kontrollera vad som sker med föremålen från det att de lämnar SLIP&KÖK tills de är åter i kundens ägo och vad som sker därefter. Skador på eggen som uppkommit under transport ersätts däremot genom kostnadsfri omslipning utan kostnadsreducering för att det innebär att mer gods måste avverkas. SLIP&KÖK ger ej någon ersättning för att mer gods måste avverkas vid en eventuell omslipning.

13. GARANTI/REKLAMATION

13.1

Kunden har en garanti på att erhållen tjänst utförd av SLIP&KÖK uppfyller utlovat resultat enligt beskrivning. Denna garanti innebär att tjänsten är utförd enligt de krav som ställs från Svensk Livsmedelsindustri, alltså högsta kvalitet. Detta gäller dock inte de situationer där kund önskat annan slipning på verktygen som skiljer sig från SLIP&KÖK´s rekommendationer. Detta innebär att om kunden ej är nöjd med tjänsten som SLIP&KÖK utfört, har kunden rätt att skicka gällande verktyg i retur, varpå SLIP&KÖK gör om tjänsten utan kostnad för kunden.

Vid reklamation enligt ovan, skall kunden meddela SLIP&KÖK inom 5 dagar efter uthämtat slipkuvert, slipokok@primedge.com, kunden bör även bifoga bild på reklamationen.

13.2

Denna garantiförpliktelse omfattar ej situationer då kunden anser att föremål tappat sin skärpa för fort, med anledning av att detta kan bero på kvalitet på föremålet samt kundens egna hantering av föremålet och utslitna underhållsprodukter.

14. SUPPORT

Support ges via e-post på slipokok@primedge.com alternativt per telefon 0413-403 400, helgfria vardagar 10-14.

Allmänna köpvillkor – Slip&Kök Köksshop

Allmänt

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du (”Kunden”) gör en beställning från oss via www.slipokok.se (”Webbplatsen”). Avtal ingås på svenska mellan Kunden (d v s dig) och Slip&Kök (Primedge Sweden, orgnr: 516412-1906) (”Slip&Kök”).

Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal.

Avtal och beställning

Beställning kan göras via Webbplatsen och i samband med detta accepterar du Villkoren. Beställning som sker via fax eller telefon kan tyvärr inte behandlas.

Vid beställning skickar Slip&Kök så snart som möjligt en orderbekräftelse till Kunden som bekräftar beställningen och ett avtal mellan dig och Slip&Kök har därmed ingåtts. Slip&Kök har rätt att i enskilda fall neka eller ändra beställningen (exempelvis om Kunden har uppgett felaktiga personuppgifter).

Produktinformation

Slip&Kök reserverar sig för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en produkt finns i lager. Slip&Kök har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande göra produktändringar och förbättringar. Observera att Slip&Kök aldrig restnoterar produkter som är tillfälligt slut. Produkter som är tillfälligt slut måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.

Bilder över produkter på Webbplatsen, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer.

Informationen på Webbplatsen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Slip&Kök.

Priser

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna uppenbarligen föranleder annat. Slip&Kök´s priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Eventuella betalnings- och fraktavgifter anges separat. Priserna redovisas både innan beställningen och i orderbekräftelsen.

Slip&Kök är inte bunden av sådana felaktiga prissättningar som Kunden insåg eller borde ha insett. Om ett felaktigt pris har angetts för en produkt som Kunden har beställt kommer vi att underrätta dig och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan köpet genomförs. Slip&Kök reserverar sig för eventuella skrivfel och prisändringar på grund av ändrad moms, förändring i valutaläget, inköpspriser samt ändring av lagstadgade avgifter.

Kampanjer och erbjudanden

Slip&Kök kan från tid till annan erbjuda kampanjer och erbjudanden för olika produkter. För produkter som ingår i sådana kampanjer gäller det förmånligare priset eller de förmånligare villkoren under den period som finns angiven på Webbplatsen eller så långt lagret räcker. Kampanjer och erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter så länge det inte uttryckligen anges. Slip&Kök förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar.

Betalning

Kunden kan betala sitt köp genom de betalningsalternativ som anges på Webbplatsen. Slip&Kök förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsalternativ. Om sådan begränsning av betalningsalternativ finns anges det på Webbplatsen. 

Leverans och transport

Slip&Kök levererar endast produkter till adresser inom Sverige. Kostnaden för frakt tillkommer vid beställningen om inget annat uttryckligen framgår. Mer information om fraktalternativen finns på Webbplatsen. Observera att begränsningar i leveransalternativ kan förekomma.

Outlöst leverans

Kunden är skyldig att lösa ut, hämta ut eller ta emot sin leverans enligt de anvisningar som från tid till annan lämnas av Slip&Kök eller av fraktbolaget. Beroende på Kundens val av leveransalternativ får Kunden en avisering som visar var och när paketet ska hämtas eller tas emot. För paket som ej löses ut, hämtas ut eller tas emot har Slip&Kök rätt att ta ut en avgift på 150 kronor för merkostnader såsom returfrakten.

Ångerrätt vid distanshandel

Vid distanshandel har du som är konsument alltid 14 dagar på dig att ångra ditt köp i enlighet med gällande konsumenträttslagstiftning.

Ångerrätt innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person tagit emot den beställda produkten (ångerfristen).

Om du vill ångra ditt köp ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Slip&Kök om detta innan ångerfristen har löpt ut. Du ska i ett sådant meddelande ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t ex ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, se här.

Vid köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har Slip&Kök rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningsavdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.

Från ångerrätten undantas vissa produkter. I samband med beställning av en produkt för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta på Webbplatsen. Produkter som undantas från ångerrätten är t ex produkter som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

Vid utövande av ångerrätten ska produkten skickas till Slip&Kök inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade att du ångrar dig. Produkten ska skickas enligt anvisning i svaret från Slip&Kök. När Kunden ångrar sitt köp betalar Kunden själv kostnaden för returfrakten. Returen ska skickas direkt till angiven returadress och inte via ombud, returer skickade till ombud kommer inte hämtas ut och går i retur till avsändare.

Kunden ansvarar för produktens skick efter det att Kunden har tagit emot produkten samt under returfrakten. Slip&Kök rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackningen väl emballerad i ett yttre emballage med spårbar försändelse.

Slip&Kök betalar snarast tillbaka beloppet inklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader. Om ångerrätten avser endast en del av en order betalar Slip&Kök inte tillbaka avgift för betalsätt och fraktkostnader. Slip&Kök har rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från beloppet samt göra avdrag vid köp av returfrakt enligt ovan. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från och med det datum Slip&Kök tog emot ditt meddelande om att du ångrar dig. Slip&Kök får dock vänta med återbetalningen tills Slip&Kök tagit emot produkten eller Kunden har visat att produkten har sänts tillbaka. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som Kunden valde vid beställningen, om annat inte uttryckligen har avtalats.

Öppet köp

Slip&Kök använder den lagstadgade ångerrätten vid e-handel.

Garanti

Slip&Kök lämnar i regel ett års garanti på samtliga produkter från och med produktens ursprungliga inköpsdatum. För produkter med längre garanti än ett år framgår garantitiden av respektive produktbeskrivning på Webbplatsen eller av produktens förpackning.

För att åberopa garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto, följesedel etc. medfölja reklamationen. Garantin omfattar inte kostnader för reparationer vid annan verkstad, såvida inte annat avtalats i förväg med Slip&Kök. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter från andra leverantörer och tillverkare.

Garantin täcker fel som orsakats av material- eller produktionsfel. Ett sådant fel som visar sig inom garantitiden ska anses ha funnits vid köpet. Slitage, felaktig användning och förbrukningsmaterial täcks inte av garantin. Utan att det påverkar dina rättigheter enligt lag, förbehåller sig Slip&Kök rätten att reparera eller byta ut produkten vid reklamation under garantitiden.

Reklamationsrätt

Vid beställning via Webbplatsen har Kunden alltid tre års reklamationsrätt från den dag Kunden mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i produkten ska så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta Slip&Kök. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Kunden ska undersöka produkterna när de tas emot och eventuella skador på emballaget ska anmälas direkt till speditören eller utlämningsstället. 

Kunden ansvarar för produktens skick efter det att Kunden har tagit emot produkten samt under returfrakten. Slip&Kök rekommenderar att produkten skickas i sin originalförpackning till angiven returadress och att denna emballeras väl i ett yttre emballage med spårbar försändelse.

Tänk på att Kunden måste hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Slip&Kök löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

När Slip&Kök har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Slip&Kök att kompensera Kunden i enlighet med gällande lagstiftning. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller en ny produkt kommer att skickas. Om det inte är möjligt eller om Slip&Kök annars bedömer det kostnadseffektivt kan en återbetalning istället komma att ske. Om Kunden stått för returfraktkostnaden återbetalas även den om reklamationen godkänns. Observera att Slip&Kök har rätt att neka reklamationen om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lagstiftning och att Slip&Kök i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakten.

Om Slip&Kök ska återbetala köpbeloppet sker det utan onödigt dröjsmål efter att reklamationen har godkänts, dock senast inom 14 dagar. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som Kunden valde vid beställningen. Om Kunden har betalat sin order med kontokort återbetalas returen till samma kontokort.

Om reklamationen inte är giltig i enlighet med gällande lag och därför inte godtas ska Kunden på begäran av Slip&Kök betala en undersökningskostnad. Om Kunden väljer att inte ta tillbaka produkten eller om Kunden väljer att på egen bekostnad reparera produkten hos Slip&Kök tas ingen undersökningskostnad ut. 

Returnera produkt

Gällande köp via e-handel har du rätt att skicka tillbaka produkten till oss. Vid retur för Ånger eller Öppet köp står du som kund för returfrakten. Tänk på att du alltid står för risken vid transport till Slip&Kök. Returen ska skickas direkt till angiven returadress och inte via ombud, returer skickade till ombud kommer inte hämtas ut och går i retur till avsändare. Kunden ansvarar för produktens skick från det att Kunden har tagit emot produkten tills produkten åter är hos Slip&Kök. Inköpsbevis måste finnas med för att en retur skall kunna hanteras av Slip&Kök.

Vid Garanti- eller Reklamationsärende ber vi dig att ta kontakt med oss via mail: slipokok@primedge.com så hjälper vi er att ordna med transport in för undersökning.

Kunduppgifter och kundkonto

Kunden bekräftar att de personuppgifter som Kunden lämnar i samband med beställningen är korrekta och fullständigt ifyllda och ansvarar för sådana uppgifter som är felaktiga. Slip&Kök är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Kunden lämnar i samband med beställningen. Information om hur Slip&Kök behandlar Kundens personuppgifter finns i Slip&Kök´s Integritetspolicy.

Om Slip&Kök misstänker att inloggningsuppgifter eller ett kundkonto missbrukas eller om användandet annars bryter mot Villkoren har Slip&Kök rätt att stänga av Kunden och/eller dig som användare. Slip&Kök har även rätt att oavsett anledning tilldela dig nya inloggningsuppgifter. Om beställning görs i någon annan persons namn utan dennes medgivande kommer händelsen att polisanmälas.

Ändring av Villkoren

Slip&Kök har rätt att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Slip&Kök har informerat Kunden om ändringarna.

Tillämplig lag och domstol

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket nedan, avgöras i Sverige av allmän domstol. 

Kunden kan kontakta sin kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå Konsument” för att få rådgivning och information. Den som är konsument har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan nås antingen via www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Slip&Kök ARN:s rekommendationer. En konsument kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.

Villkoren fastställdes av Primedge Sweden 2022-04-15